"Myntinkast kan aldrig bemöta gästen med värme"

Att ständigt lyckas bemöta gästerna på rätt sätt kan vara en utmaning.
  
– Det gäller att bjuda på sig själv även när man ska svara på samma fråga för 50:e gången samma dag, säger Johan Javelius, servicechef på Gröna Lund.

Han har gjort flera säsonger på spel och butik på Gröna Lund. Där kan dagarna vara långa och arbetsuppgifterna i vissa fall ganska monotona.

   – Vi skulle kunna ha ett myntinkast för att ta emot de 15 kronor som ett spel kostar, men för oss är medarbetaren så mycket mer än bara en person som tar emot pengar. Ett myntinkast kan aldrig bemöta gästen med värme och leverera en upplevelse, säger han.

   – Att manövrera de enheter vi har är sällan särskilt svårt. Det stora jobbet är i stället att orka stå där i tio timmar och ge av sig själv till varje gäst.

   Johan menar att det är viktigt att hålla kreativiteten levande genom hela säsongen:

   – Min inställning som chef är att jag måste vara mot medarbetarna så som jag vill att de ska vara mot gästerna. Det gäller att sätta ett riktmärke för vad man kan göra, så ibland kanske jag dansar lite på morgonsamlingen. Man ska skämta och skoja! Och ibland kanske köra en rolig ramsa. Allt det här är våra medarbetare jättebra på, men det är fortfarande viktigt att påminna om och jobba med det!

Johan Javelius
Gröna Lund

Sitemap